Proefles?

Wat is winterzwemmen?

  • een boost voor je immuunsysteem
  • volgens een oude Russische methode
  • verfrist en maakt je hoofd helder
  • iedereen kan het!

Je ziet ze steeds meer: mensen (helden, dacht ik vroeger) die in de winter kort het koude water in gaan. Omdat ik kou intrigerend vind, ging ik me er in verdiepen. En wat blijkt, winterzwemmen is zo’n fantastische ervaring dat ik het iedereen gun!

De essentie van winterzwemmen is dat de buitenkant van je lichaam afkoelt terwijl de kern warm blijft. Bij de Russische methode van koudetraining staat de gezondheid voorop. Je zorgt dat je lichaam eerst goed warm is, voordat je het koude water in gaat. Bijvoorbeeld door een fysieke warming-up, een rondje hardlopen en lekkere losmaak- en activeeroefeningen. Vooral warme handen en voeten zijn belangrijk.

Pas als je lichaam lekker warm is, ga je kort het water in. Hoe kouder het water, hoe korter. Russische wetenschappers benadrukken het belang van kort zwemmen en de risico’s van te lang zwemmen. Als je te lang in het koude water blijft, loop je risico op onderkoeling. Veiligheid komt op de eerste plaats!
Je blijft in beweging door rustig te zwemmen. Door te bewegen is de koudestress groter, en daarmee ook het gezondheidseffect.

Workshops zijn op zondagmiddag, vanaf
het najaar.
Op de hoogte blijven?